Predstava „Perzeide“ snažni je prikaz problema nasilja nad ženama

Predstava „Perzeide“, koja se bavi nasiljem u porodici, patrijarhatom i femicidom, odigrana je u punoj maloj sceni „Studio 64“ Narodnog pozorišta Mostar u okviru kampanje „16 dana aktivizma protiv rodno zasnovanog nasilja“ koja se sprovodi pod sloganom ISKLJUČIMO NASILJE ZAJEDNO. Cilj ovogodišnje kampanje, koju realizuje UN Women BiH uz podršku Švedske, je skrenuti pažnju javnosti na značaj odgovornosti šire društvene zajednice u prevenciji i borbi protiv svih oblika nasilja nad ženama i djevojčicama.

Suradnjom sa Narodnim pozorištem Mostar, u čijoj je produkciji postavljena predstava autorice Emine Kovačević-Podgorčević i rediteljice Karmen Obrdalj, UN Women BiH želi skrenuti pažnju na to da umjetnost itekako može poticati rodnu ravnopravnost i utjecati na svijest javnosti.

„Dvije mlade autorice su, iz vlastite potrebe i poriva da se javno govori o nasilju nad ženama i djevojčicama, kreirale predstavu koja mijenja perspektivu, prikazuje ono o čemu obično šutimo, i utječe na svijest pojedinaca. To je najbolje što možemo učiniti svi mi pojedinačno – svako iz svog ugla i svoje oblasti djelovanja – napraviti korak naprijed ka eliminaciji rodno zasnovanog nasilja, jer je svaki korak, pa i onaj najmanji, itekako vrijedan“, poručila je Jo-Anne Bishop, predstavnica UN Women BiH.

O nasilju se mora govoriti, mora se doći do širih masa i potaknuti što više ljudi da razmisle o ovom problemu, mišljenja je rediteljica predstave Karmen Obrdalj. Kaže da žene u zlostavljačkim vezama ili brakovima uglavnom “preživljavaju” i nije im lako iznijeti ovaj problem.

„Žene često ne znaju kome da se obrate, postoji i strah od toga da im ljudi neće vjerovati, da će ih netko osuditi. Zbog toga što se o ovoj temi nije pričalo, nasilje se smatralo privatnim problemom. U predstavi je taj strah prikazan kod lika Lucije koja doživljava nasilje. Nasilnik ju je izolirao od obitelji i prijatelja, i ona misli da se nema kome obratiti. Obraća se svojoj novoj prijateljici, kozmetičarki Selmi, koja nije sigurna šta treba uraditi i traži pomoć od prijatelja, policajca Asima, koji želi pomoći, ali se nalazi u sistemu iz kojeg ne može pomoći. Bitno je da prekinemo taj začarani krug i naglasimo da postoji izlaz iz takvih situacija“, naglašava Karmen, dodajući:

„Umjetnost posjeduje moć da duboko dirne emocionalni, duhovni i intelektualni aspekt ljudi. Ona može angažirati ljude na razini koju druge stvari možda ne mogu doseći.“

Predstava „Perzeide“ dio je stalne postavke Narodnog pozorišta u Mostaru, koje pored osnovne djelatnosti, učestvuje, shodno mogućnostima, u svim društvenim inicijativama koje stvaraju dodatne pozitivne vrijednosti. Integracija pozorišta u kampanju „16 dana aktivizma protiv rodno zasnovanog nasilja” potvrđuje društvenu misiju pozorišta.

„Kultura, uključujući pozorište, ima moć da senzibilizuje ljude na važne teme svakodnevnog života. Predstave koje tematizuju nasilje nad ženama mogu stvoriti emocionalnu povezanost između publike i problema, čineći ih svjesnijim i saosećajnijim. U mnogim društvima, a velikim dijelom i u našem, teme femicida i zlostavljanja žena i dalje su tabu. Kroz umjetničke izraze poput pozorišta, daje se doprinos razbijanju tabua, otvaranju dijaloga te davanju konkretne podrške u osnaživanju žrtava nasilja. Kroz kompleksnost dramskih likova i njihovih priča, pozorište može obogatiti razumijevanje ovih pitanja, što može doprinijeti dubljem dijalogu u društvu“, kazao je Emir Spahić, direktor Narodnog pozorišta Mostar.

Kombinacija umjetnosti, edukacije i zajedničkih napora može imati značajan uticaj na društvenu svijest o pitanjima nasilja nad ženama, doprinoseći stvaranju društva koje se aktivno suprotstavlja nasilju, zaključuje Spahić.

Kampanja se nastavlja u Banjaluci (7.12.) gdje će biti održana panel diskusija o jačanju odgovora zajednice na nasilje, a zatim će biti postavljena izložba ilustracija i održana diskusija u Sarajevu (8.12.) o ulozi umjetnosti u prevenciji nasilja, navodi se u saopćenju.

(AbrašMEDIA)